Kreditfokus, forsigtighed og dalende etableringslyst

For 8. måned i træk viser danske virksomheder tiltagende styr på forretningsdriften. Over 100 færre virksomheder gik konkurs i feriemåneden sammenlignet med juli sidste år. Forsigtighed præger antallet af nyetableringer, der falder for anden måned i træk.

Kreditfokus, forsigtighed og dalende etableringslyst:

Med 111 færre konkurser denne sommer i forhold til juli måned sidste år, tager erhvervs-Danmark hul på andet halvår 2011 med kurs i den rigtige retning. Nye tal fra analysevirksomheden Experian viser, at antallet af konkurser fortsætter nedad for 8. måned i træk med 408 virksomheder konkurs i juli 2011 mod 519 sidste år. Og selvom der endnu er lang vej tilbage til niveauet før finanskrisen, er der tale om en fortsat konsolidering. ”Vi oplever et erhvervsliv, der fortsætter forårets fokus på sund og velovervejet forretningsdrift. De virksomheder, der arbejder sig gennem krisen, har focus på strategiske tiltag, der kan sikre at de tilpasser sig til de svære markedsvilkår. Øget fokus på likviditetsstyring og kreditprocesser er nøgletemaer”, vurderer direktør I Experian, Steen Egholm Sørensen.

Ingen konkurser i juli på Bornholm

Ser man på regionale forskelle, klarer Bornholm sig igennem sommeren med 0 konkurser, mens Hovedstaden tegner sig for 147. Til gengæld var Hovedstaden værre ramt sidste år, hvor 234 virksomheder gik konkurs i sommerens løb, altså et fald på 37 procent. Lolland-Falster reducerede sit antal af konkurser fra 11 i juli sidste år til syv i år. En procentvis reduktion, der matcher Hovedstadens. Fyn kom gennem sommermåneden med 35 konkurser, én færre end sidste år.

Jylland reducerer konkurstal

Nordjylland har hver måned dette forår nedbragt antallet af konkurser og fortsætter den nedadgående kurve, dog med reduceret hastighed; 22 konkurser i juli 2011 mod 25 i juli sidste år. Med i den positive udvikling er nu også Midt- og Vestjylland, hvor der kun er registreret 23 konkurser i juli 2011 mod 36 sidste år i samme måned. Sydjylland har reduceret antallet af konkurser fra 36 konkurser sidste år i juli til 33 i år. Kun Østjylland trækker i den modsatte retning med en ekstra konkurs i år i forhold til juli sidste år, hvor 82 virksomheder gik konkurs.

Forsigtighed bremser iværksættere

Mens forsigtighed gavner drift og overlevelse, er det ikke et lokomotiv for udvikling og iværksætteri. For anden måned i træk viser antallet af nyetablerede selskaber en nedadgående tendens. 1494 nye selskaber lod sig CVR-registrere i juli 2011 mod 1676 i 2010 - en nedgang på 10,9 procent. Ser man på lysten til iværksætteri over en femårig periode, ser man, at dobbelt så mange valgte at starte nyt selskab i juli 2007 i forhold til juli 2011.

”Udviklingen er naturlig i lyset af den kombination af risici, vi oplever lige nu, og som man må tænke ind, når man tilrettelægger ny virksomhed,” vurderer Steen Egholm Sørensen og henviser til gældskriser i Sydeuropa og USA, men også til den historisk svage indenlandske efterspørgsel. Faldet i antallet af nyetableringer kommer efter et optimistisk forår, hvor antallet af nye selskaber hver måned var højere end i 2010. Således blev der i januar 2011 etableret 400 flere nye selskaber end året før.

Download konkursstatistikken her >>